71a Assemblea General de la Confederació Càritas Espanyola al Escorial

l'assemblea general de càritas aposta per «sortir a les perifèries» per defensar a les víctimes de «la cultura de la exclusió»

Els més de 150 participants en la 71 ª Assemblea General de Càritas Espanyola, celebrada entre el 27 i el 29 de juny a la casa d'espiritualitat "San José" de l'Escorial, han apostat, en la seva Declaració Final,   per escoltar la crida del Papa Francesc a "sortir de la pròpia comoditat i atrevir-se a arribar a totes les perifèries que necessiten la llum de l'Evangeli" per acompanyar les víctimes "d'aquesta cultura de l'exclusió en què el déu-diner és al centre" .

Aquesta Assemblea ha tingut un significat molt emotiu, a causa de comiat que va protagonitzar a la tarda de divendres de monsenyor Alfonso Milián Sorribas, bisbe de Barbastre-Montsó i que en els últims 12 anys ha estat també bisbe responsable de Càritas a la Comissió Episcopal de Pastoral Social (CEPS). Com a obsequi de comiat, carregat de profunda simbologia, se li va fer entrega d'una creu de ferro forjat realitzada per un artesà de Barbastre-Montsó amb filferro d'espines, de la tanca de Melilla.

Ha estat, a la vegada, la primera Assemblea presidida per monsenyor Atilano Rodríguez, bisbe de Sigüenza-Guadalajara, que ha participat en totes les sessions i que succeeix a monsenyor Milián en la responsabilitat confiada per la CEPS. Al seu costat, han participat a l'Assemblea, el president, delegat episcopal i secretari general de Càritas Espanyola, Rafael del Río, Vicente Altaba i Sebastián Mora, respectivament.

Juntament amb el debat i aprovació dels continguts estatutaris de la mateixa, a l'Assemblea es va reflexionar sobre l'evolució de la realitat social a la llum de l'experiència de cada àmbit diocesà i es van debatre les estratègies que Càritas impulsa tant en aquests àmbits com a el pla confederal i internacional.

El marc d'anàlisi de l'Assemblea va ser aportat per Francisco Lorenzo i Guillermo Fernández, experts de l'Equip d'Estudis de Càritas Espanyola, que van desenvolupar la ponència marc "Explorant el futur: reptes i fronteres" i que va ser debatuda en el si de diversos grups de treball a partir dels quals s'ha preparat la Declaració Final.

A l'Assemblea han intervingut els directors de Càritas Senegal, Ambroise Tine, i de Càritas Costa Rica, Edwin Aguiluz, que van exposar conjuntament el tema "Una sola família humana, aliments per a tots. Com ho viuen les Càritas del Sud ".

L'agenda de la trobada va incloure també dues qüestions de futur per a la Confederació, com són els "Reptes en el Desenvolupament de Persones", que va presentar Margalida Riutort, directora de Càritas Mallorca; i "Repensant els Drets Humans a l'acció de Càritas", un tema desenvolupat per Toño Villalón, director de la casa d'acollida "Pare Damián" de Càritas Salamanca.

Declaració Final de l'Assemblea