Càritas celebra una trobada confederal de migracions per debatre respostes als reptes de la realitat actual

Un centenar de participants procedents de tot el país s’han trobat des d’ahir a la localitat madrilenya d’El Escorial per prendre part en la Trobada Confederal de Migracions de Càritas espanyola, les sessions es prolongaran fins al 29 gener.

Al llarg de les jornades s’abordarà una atapeïda agenda de temes, que inclouen des de l’anàlisi de la complexa realitat que estem vivint en relació amb la mobilitat humana i l’intercanvi d’experiències que la Confederació Càritas està desenvolupant en l’àmbit de les migracions, fins a millorar la formació jurídica dels agents de la institució, oferir un espai de convivència, i definir respostes als reptes als quals s’enfronta l’acció amb persones migrants.

A més de responsables, voluntaris i experts de Càritas estretament relacionats amb l’atenció a immigrants, a la trobada acudiran també persones migrants que participen en alguns dels projectes diocesans i que podran aportar a les sessions de treball la seva mirada des de la diversitat.

Cinc blocs temàtics

• El programa de les jornades està estructurat en cinc blocs. En el primer d’ells, la reflexió se centrarà al voltant de la realitat de vulneració de drets que podem estar generant des d’Europa, proposant una mirada que superi les etiquetes de “refugiat” o “immigrant econòmic”.

• El segon bloc es dedicarà a la formació jurídica, amb el focus posat en les “Normes bàsiques d’asil i refugi en la nostra intervenció”. Aquesta sessió formativa estarà coordinada pel Grup d’Àmbit Jurídic del Fet Migratori de Càritas i servirà per fer una presentació de la III Edició de la Guia Jurídica.

• Al bloc 3 s’abordaran també continguts formatius orientats a l’enfortiment del discurs institucional i eclesial per confrontar els discursos públics que diàriament ens traslladen els mitjans de comunicació.

• La posada en comú de bones pràctiques i processos de treball amb migrants ocuparà el quart bloc, els continguts es desenvoluparà a la tarda de dijous al llarg d’un intens programa de taules de posada en comú, sota el lema global “Com podem abordar avui el repte de la convivència intercultural? “.

• L’últim bloc es reserva per debatre, l’últim dia de la trobada, respostes conjuntes d’intervenció amb persones migrants, en el marc de l’estratègia “Migrants amb Drets” consensuada la tardor passada amb l’objectiu de definir la presència coordinada de l’Església davant la realitat de les migracions forçades.