Càritas convoca a tota la societat a construir espais d'esperança, justícia i solidaritat

Totes les Càritas Diocesanes del país celebren la festa del Corpus Christi amb una crida a restaurar els drets dels que viuen en situació de pobresa i vulnerabilitat.

"Construint espais d'esperança". Amb aquest motivador lema, la Confederació Càritas a Espanya celebra el proper 22 de juny el Dia de Caritat, una jornada que, com cada any, l'Església convoca en el marc de la festivitat del Corpus Christi.

Restaurar els drets dels més pobres

En aquesta jornada, Càritas convida a tota la societat a fer possible l'esperança avui. per això, la campanya institucional de Caritat 2014 vol anunciar a tots que cada persona, cada família, cada comunitat juguen un paper fonamental en la construcció de la societat i, sobretot, en la construcció d'espais d'esperança, de vida, de novetat, de justícia i de fraternitat compartida per restaurar els drets de les persones que viuen en situació de pobresa i vulnerabilitat.

Com fer possible avui aquesta esperança?

Les respostes a aquesta pregunta passen per canviar la nostra mirada de la realitat per buscar i descobrir en els nostres entorns més propers les capacitats de les persones que estan al nostre voltant, els tresors amagats en les persones vulnerables, en les que estan al marge. Per a això cal posar en marxa les nostres capacitats i actuar. Com assenyalen els responsables de la campanya de Càritas, "tu pots ser motor d'oportunitats per a tu i per a altres, no esperis que altres canviïn les regles de joc i Mobilitza't, desperta't, suma't i participa fent teva la esperança dels que anhelen tenir un espai humà i digne en la societat ". Es tracta de "reinventar, recrear, recuperar ... de viure amb senzillesa i construir juntament amb altres esperança, per fer possible nous espais comuns de vida, de benevolència, de justícia i de solidaritat ".

Actituds creadores d'espais d'esperança

Hi ha formes concretes de "ser instruments d'alliberament i promoció dels pobres, construir espais que siguin germen d'un futur diferent i generin esperança ", expliquen també els bisbes de la Comissió Episcopal de Pastoral Social en el seu Missatge per al Dia de Caritat.

Quines són aquestes actituds capaços de crear espais d'esperança enmig d'una societat asfixiada per la crisi? El mateix missatge episcopal les identifica:

• Quan responem amb gestos senzills i quotidians de solidaritat davant les necessitats dels germans i canviem els nostres hàbits alimentaris evitant el malbaratament d'aliments.
  • Quan reconeixem la funció social de la propietat, la destinació universal dels béns i defensem els drets dels més pobres encara a costa de renunciar els més afavorits a alguns dels seus drets.
  • Quan creem una nova mentalitat que ens porta a pensar en termes de comunitat i a donar prioritat a la vida de tots sobre l'apropiació indeguda de els béns per part d'alguns.
  • Quan contribuïm a una economia al servei de l'ésser humà, no dels diners i el mercat, i rebutgem i denunciem l'economia de l'exclusió i del descart que mata.
  • Quan apostem pels més febles, promovem el desenvolupament integral dels pobres i cooperem per resoldre les causes estructurals de la pobresa.

Els projectes de Càritas, zones alliberades per recuperar drets i dignitat

Càritas genera esperança fent realitat, a través dels seus projectes, autèntiques zones alliberades per recuperar els drets i la dignitat de les persones, des del senzill i el quotidià, des de la fidelitat a un Déu Pare de tota la Creació, que commou amb els més febles i petits, i anuncia camins nous de solidaritat, fraternitat i esperança.

Al llarg dels propers dies, cadascuna de les 70 Càritas Diocesanes del país van a desenvolupar una intensa activitat d'informació i sensibilització públiques per donar a conèixer els objectius de la campanya anual del Dia de Caritat, retre comptes de la activitat desenvolupada al llarg de l'any per acompanyar les persones en situació més precària i demanar el suport econòmic dels donants privats amb aquestes accions.

Dins d'aquests actes, tindrà un protagonisme especial la lectura del manifest de la campanya que s'han editat amb motiu del Corpus Christi.