Congrés FOESSA sobre Exclusió i desenvolupament social

Celebrat el 29, 30 i 31 d’octubre al col·legi major Nuestra Senyora de Guadalupe de Madrid, va aplegar 250 participants i experts nacionals i internacionals que van debatre sobre el model de societat que volem construir.

La reflexió sobre els diferents llocs per a la construcció d'un nou model social, a la llum de les constatacions recollides en el VII Informe FOESSA i el debat sobre el futur de les rendes mínimes, el mercat laboral o el model econòmic van ocupar aquests dies les sessions de treball del Congrés sobre exclusió i desenvolupament social a Espanya que es va celebrar a Madrid sota els auspicis de la Fundació FOESSA i Càritas.

Eixos del VII Informe FOESSA
Després de la sessió inaugural i la ponència del professor serbi Branko Milanovic, professor a la  City University of New York Graduate Center i al Luxemburg Income Study (LIS) Center, va tenir lloc la primera taula rodona de la trobada, en la qual els professors Luis Ayala, de la Universitat Rei Juan Carlos, i Miguel Laparra, de la Universitat Pública de Navarra, que han participat molt activament en la realització del VII Informe FOESSA, van abordar, al costat del coordinador de l'Equip d'Estudis de Càritas Espanyola, Francisco Lorenzo, els eixos dels capítols de l'Informe referits a desigualtat, pobresa, privació, integració i exclusió social.

Llocs per construir un nou model social
Després d'aquesta taula, la primera sessió vespertina va estar ocupada per un dens debat en el qual els filòsofs Adela Cortina i José Antonio Marina, i el periodista Manuel Campo Vidal, van plantejar respostes interessants sobre el tema proposat: "Diferents llocs per a la construcció d'un nou model social ".

Tallers
La primera jornada va concloure amb una primera ronda de quatre tallers –la tarda dels dia següent van tenir lloc els altres quatre del total de 8 fòrums formatius programats- en els quals es van abordar qüestions com "El futur de les rendes mínimes" (impartit per Joseba Zalakain, de la Fundació Egia Careaga, el professor Luis Ayala, Luis Sanzo, responsable de l'Àrea d'Estadística del departament d'Ocupació del Govern Basc, i la professora Ana Arriba, de  la Universitat d'Alcalá); "Cap a on reconduïm el mercat laboral?" (A càrrec dels professors Miguel Ángel Malo, de la Universitat de Salamanca i Carlos G. Serrano, de la Universitat d'Alcalá, i l'economista José Ignacio P. Infant, de l'Associació Espanyola d'Economia del Treball); "Bases per a la reconfiguració del nostre model econòmic " (desenvolupat per Angel Laborda, director de Conjuntura i Estadística de FUNCAS, Bruno Estrada, director d'Estudis de la Fundació 1r de Maig, i l'economista Emma Cerviño, del Consell Econòmic i Social); i "Desigualtat social" (impartit pels professors Pedro J. Gómez, director del Departament d'Economia Internacional de la Universitat Complutense de Madrid, i Ricardo Molero, de la Universitat d'Alcalá i de l'Institut d'Alts Estudis Universitaris.

Treball i qualificació
La segona jornada del Congrés va arrencar amb la segona Taula Rodona programada, en la qual el tema plantejat - "Treball i qualificació" va ser desenvolupada pels professors Gregorio Rodríguez Cabrero i Carlos García Serrano, de la Universitat d'Alcalá, i Miguel Ángel Malo, de la Universitat de Salamanca.

A la segona taula rodona van ser els també professors Pedro José Gómez, de la Complutense de Madrid, Rosalía Mota de la Pontifícia de Comillas Madrid, i Germán Jaraiz, de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla, els que van desenvolupar diversos anàlisis sobre "El context internacional i l'evolució socioeconòmica espanyola: interdependència i evolució

comparada".

Podeu accedir a més informació i al contingut de les ponències a través de Micro-site del Congrés FOESSA.

+ Informació