Crida de Càritas aquest Nadal: Practica la justícia i deixa la teva empremta en defensa dels més pobres

La Campanya de Nadal de Càritas convida a practicar la justícia cada dia per fer possibles els drets fonamentals de totes les persones

“Practica la justícia. Deixa la teva empremta “. Aquesta és la proposta que llança Càritas en la seva campanya institucional per a aquest temps de Nadal, en la qual ens convida a practicar la justícia en el nostre dia a dia, a vetllar i fer possibles els drets fonamentals de totes les persones per eradicar la pobresa al món.

Viure l’Any Sant de la Misericòrdia

La Campanya es presenta, com cada any, en plena celebració de l’Advent, un temps litúrgic en el qual s’emmarca també la festa de la Immaculada Concepció. Aquesta ha estat la data triada pel Papa Francesc per convocar l’Any Sant de la Misericòrdia, el sentit inspira de ple els continguts en els quals incideix la Campanya Institucional de Càritas 2015-16.

Com assenyala el papa Francesc en la seva butlla de Convocació del Jubileu Extraordinari de la Misericòrdia, “sempre tenim necessitat de contemplar el misteri de la misericòrdia. És font d’alegria, de serenitat i de pau. És condició per a la nostra salvació. Misericòrdia: és la paraula que revela el misteri de la Santíssima Trinitat. Misericòrdia: és l’acte últim i suprem amb el qual Déu ve al nostre encontre. Misericòrdia: és la llei fonamental que habita en el cor de cada persona quan mira amb ulls sincers al germà que troba en el camí de la vida. Misericòrdia: és la via que uneix Déu i l’home, perquè obre el cor a l’esperança de ser estimats per sempre no obstant això el límit del nostre pecat ».

La misericòrdia a la mirada al germà

És aquesta mirada amb ulls sincers al germà on la misericòrdia pren, també, el nom de justícia, d’aquesta justícia que se’ns convida a practicar per deixar la nostra empremta.

Però, què vol dir practicar la justícia? La resposta està en l’essència mateixa del missatge cristià: estimar els altres, als nostres semblants, com a un mateix.

“Practicar la justícia -s’explica en els materials editats amb motiu de la campanya- és fer-los el que a tu t’agradaria que et fessin si estiguessis al seu lloc. És tractar amb dignitat a tot ésser humà, perquè és de la teva mateixa família, la humana, fill i filla del teu mateix Pare-Mare Déu. És no quedar indiferent davant el seu patiment i necessitat quan li són arrabassats els seus drets, i no pot viure dignament per la injustícia d’altres. És mobilitzar-se i actuar perquè el que a ell li passa, a mi em passa, el que a ell li copeja … a mi em colpeja “.

La justícia, responsabilitat de tots

Càritas ens convoca aquest Nadal 2015 a prendre consciència que la pràctica de la justícia és una responsabilitat que ens competeix a tots i que implica un compromís actiu de cada un amb la defensa dels drets propis i aliens, i un treball personal i diari per fer-los possibles, per a tots, des del lloc que cadascú ocupem en la societat.

Per aquesta raó, la campanya de Nadal de Càritas planteja també una invitació a preguntar sobre quin tipus de petjada volem deixar cadascú en el nostre entorn, en la realitat que ens toca viure.

És possible deixar empremta si, com es recorda des de Càritas, ens atrevim “a obrir bé els ulls i a mirar la realitat amb perspectiva, amb consciència, amb valentia”. Cal que ens deixem interpel·lar pels que, a prop nostre i en altres llocs del món, viuen en situació d’exclusió i pobresa, de precarietat material i humana. El Nadal és el moment idoni per a no seguir passant de llarg, per fer gestos concrets, compartir els nostres béns i el nostre temps, i per canviar els nostres hàbits de vida perquè siguin més sostenibles amb el planeta.

Una altra forma de consumir

No hi ha necessitat que visquem el temps del Nadal arrossegats pel consum compulsiu. És possible regalar trobada, celebració, temps i alegria. La campanya de Càritas planteja que dediquem temps per al silenci, per conrear la interioritat, per escoltar l’Esperit que habita en nosaltres, per no perdre de vista el sentit de la nostra vida, del que ens fa realment feliços i pot fer feliç a altres.

“Deixa la teva petjada de justícia en fer les compres, a l’organitzar el teu oci, en gestionar els teus béns. L’economia social t’ofereix alternatives més justes i solidàries. Busca informació “, ens proposa la campanya de Càritas per aquest Nadal.
Defensar la dignitat i els drets de les persones.

Càritas es planteja, a través de la seva Campanya Institucional 2015-16, emprendre un camí cap a les fonts de la seva identitat per ser presència activa i un referent en valors en la societat. Per a això, els eixos principals d’aquesta campanya són la dignitat de les persones i els seus drets, el treball per la justícia i el paper fonamental de la comunitat cristiana en la transformació real dels diferents àmbits socials, tant en la seva dimensió nacional com internacional.

“Amb aquesta nova campanya -explica Eva San Martín, coordinadora de la campanya– convidem a cada persona, a les comunitats i a la ciutadania a deixar la seva petjada de justícia per construir un entorn i una societat sostenible i accessible; a adoptar un estil de vida solidari i just; i a participar de forma compromesa amb gestos i accions concretes en el respecte dels drets fonamentals de tots “.

Objectius

Basats en els principis i criteris de la doctrina social de l’Església, Càritas ens assenyala els sis punts de partida de la Campanya, que estan expressats, a més, en la instrucció pastoral “Església, servidora dels pobres” aprovada per la Conferència Episcopal a la seva Assemblea Plenària del passat mes d’abril. Els apuntem:

1. La persona humana i els seus drets.
2. La recerca del bé comú.
3. El destí universal dels béns.
4. Solidaritat i defensa de drets i deures.
5. El principi de subsidiarietat.
6. La participació.

Mirades i experiències d’esperances

La campanya de Càritas convida, en definitiva, a caminar humilment amb Déu, perquè les seves apostes siguin les nostres apostes; perquè, com Ell, ens fixem en les realitats humanes de dolor i sofriment; i les convertim en mirades i experiències d’esperança.

No podem deixar de mirar a un futur millor per a tothom. Ho farem mirant al germà, a tots, especialment als que estan en situacions més doloroses i desesperançades. Ho farem treballant per la justícia. La mateixa justícia que Déu ens convida a imposar aquí a la terra. No deixarem de somiar, d’alimentar l’esperança. Aquesta serà la nostra empremta. Una petjada que no s’esborra, com no s’esborra l’Amor-Caritat que tantes persones, i durant tant de temps, han volgut fer present (realitat) enmig nostre. Deixa la teva empremta. Practica la justícia !