Dia de les Persones Sense Llar 2015

Milers de persones sense llar surten avui pels carrers de tot el país per reclamar dignitat i drets

Milers de persones sense llar han sortit avui al migdia als carrers i places de més de 50 ciutats de tot el país per reclamar dignitat i drets. Càritas i totes les entitats que treballen amb persones sense llar -FACIAM (Federació d’Associacions de Centres per a la Integració i Ajuda de Marginats), la fePsh (Federació d’Entitats de suport a les Persones Sense Llar), la XAPSLL (Xarxa d’atenció a Persones Sense Llar) i BesteBi (Plataforma per la Inclusió Social i a favor de les Persones Sense Llar de Bizkaia) – han convocat una “flashmob” simultània a tot el país per donar visibilitat als objectius del Dia de les Persones Sense Llar, que se celebra el diumenge 29 de novembre sota el lema “Perquè És Possible. Ningú Sense Llar “.

Durant la flashmob -una acció organitzada en la qual un gran grup de persones es reuneix de sobte en un lloc públic, realitza alguna cosa inusual i després es dispersa ràpidament- les persones sense llar han llegit un manifest redactat per ells mateixos.

A Sant Feliu de Llobregat, aquesta convocatòria s’ha desenvolupat, a les 12h, a la Plaça de la Vila. En aquesta cita hi han pres part persones sense llar que es troben en el Centre d’Acollida Abraham per a homes sense Llar de Vilafranca del Penedès, voluntaris i professionals de Càritas.

Culmina una campanya europea de cinc anys

Aquest any culmina una campanya que durant els últims cinc anys s’ha desenvolupat a nivell europeu, sota el lideratge de FEANTSA (Federació Europea d’Associacions Nacionals que treballen amb les persones sense llar), sota el lema general “Acabar amb el sensellarisme és possible” . Durant el període 2010-2015 s’ha marcat els següents objectius: que ningú dormi al carrer; que ningú visqui en allotjaments d’emergència per un període superior al necessari; que ningú resideixi en allotjaments temporals més del que és estrictament necessari; i que ningú abandoni una institució sense alternativa d’allotjament.

El 2015 finalitza aquest quinquenni global de sensibilització, amb l’objectiu de deixar patent davant l’opinió pública que la possibilitat que totes les persones tinguin una llar pot ser una realitat factible si s’aconsegueix aquest compromís comú. No obstant això, a data d’avui segueixen sent milers les persones que es troben en situació de sense llar al nostre país. Les entitats socials estimen que hi ha prop de 40.000 persones en situació de sense llar a Espanya, una xifra que, d’acord a les dades aportades per FEANTSA, pot ascendir fins a 400.000 a tot Europa.

Persones amb diferents històries i experiències

Com es constata a través dels testimonis d’aquestes persones, cadascuna d’elles porta amb si un cúmul d’experiències vitals, ja sigui de forma conscient o no. Aquestes experiències poden ser traumàtiques i especialment dures en alguns casos. Les persones sense llar arriben a sumar fins a 14 successos o experiències vitals estressants al llarg de la seva vida, mentre que una persona “normalitzada” té 3 o 4 d’aquests successos en el mateix període de temps.

“Perquè és possible. Ningú Sense Llar “

La Campanya anual de Persones Sense Llar es marca un objectiu complex i potser utòpic, com és que ningú es trobi en situació de sense llar. Per a això, cal que tots treballem junts: les persones en situació de sense llar, els voluntaris, els tècnics, els equips directius de les entitats, les parròquies, les institucions, els ciutadans, els mitjans de comunicació.

Per aquests motius, les entitats convocants de la Campanya llancen les següents propostes:

• A les administracions públiques que facin polítiques socials compromeses que posin a les persones en el centre. Igualment, que l’Estratègia Nacional Integral per a Persones Sense Llar, recentment aprovada pel Govern, tingui veritable desenvolupament i implementació i no es quedi en una mera declaració d’intencions.
  • Als mitjans de comunicació que comuniquin missatges respectuosos amb els drets de les persones “amb un enfocament sensible cap a les persones sense llar”.
  • A la societat que s’impliqui i exigeixi els drets de les persones en situació de major exclusió.