Enfortir el nostre compromís amb la Infància

Nota conjunta de CONFER, CEE i Càritas Espanyola en el 25é aniversari de l'aprovació per l'Assemblea de les Nacions Unides de la Convenció Internacional sobre els Drets de l'Infant.

En el 25é aniversari de l'aprovació per l'Assemblea de les Nacions Unides de la Convenció Internacional sobre els Drets de l'Infant, com a membres d'organitzacions catòliques, ens preocupa el sofriment de tots els membres del poble de Déu, la situació de pobresa generalitzada, que arriba avui a tantes famílies espanyoles, i que adquireix en la vida real rostres molt concrets, com són els nens i nenes que pateixen la crisi social i econòmica del nostre país.

En els últims mesos, diversos estudis de les organitzacions socials han posat de manifest l'alarmant situació de la infància a Espanya en la que un de cada tres nens viuen en risc de pobresa o exclusió social. Tant és així que Càritas Europa ha publicat un informe en el qual Espanya se situa gairebé al capdavant de la pobresa infantil a Europa. És el segon país de la Unió Europea amb més menors afectats per situacions de necessitat, només Romania està en pitjor situació.

També l'OCDE ha cridat l'atenció sobre les conseqüències de la pobresa en la infància i ha advertit que els nens i nenes de famílies més pobres, a més de tenir més dificultat per aconseguir cert nivell de competències, i encara que aquestes s'igualin, tenen més probabilitats de fracàs en els estudis que els fills de famílies amb ingressos més alts. Mentrestant, les retallades pressupostàries en l'ensenyament, des de l'any 2010 han deixat sense beques a 700.000 estudiants i en algunes comunitats autònomes, les ajudes per a donar suport a les famílies en matèries com llibres o beques de menjador han patit serioses reduccions.

Per resumir aquesta falta de suport a Espanya a la infància, només cal assenyalar que el nostre país inverteix en polítiques de protecció a la infància i la família gairebé la meitat que la mitjana europea: un 1,4% del PIB enfront del 2,2% de els nostres veïns comunitaris. El que situa la despesa per càpita en 270 euros davant els 510 euros de la Unió Europea.

Davant d'aquesta situació, hem de recordar les paraules del Papa Francesc quan ens assenyala que "La necessitat de resoldre les causes estructurals de la pobresa no pot esperar, no només per una exigència pragmàtica d'obtenir resultats i d'ordenar la societat, sinó per guarir-se d’una malaltia que la torna fràgil i indigna i que només podrà dur-la a noves crisis. Els plans assistencials, que atenen certes urgències, només haurien de pensar-se com respostes passatgeres ... "(EG 202)

Denunciem així, les causes de tanta desigualtat social i la política de retallades que ha generat una trista infància de pobresa contextualitzada en la família espanyola. Com a cristians assumim el compromís ètic de "mirar la realitat, veure el que passa en el món, analitzar les causes de la injustícia, i actuar per acabar amb elles". Per això, sentim la responsabilitat moral i apel·lem a les administracions públiques, per a construir les bases d'un nou model social i econòmic centrat en les persones, especialment els més vulnerables, com la infància i joventut, i articular polítiques orientades a promoure els drets humans i la justícia social.

Anhelem un món nou, creant junts una nova realitat social, on la infància i els drets de la persona vulnerable siguin el centre dels programes socials de les administracions de Govern. En aquest sentit, ens sumem a la iniciativa que han llançat diverses organitzacions d'infància sol·licitant el consens de les administracions públiques i de les entitats socials en favor d'arribar a un Pacte d'Estat per la Infància amb l'objectiu d'eradicar la pobresa infantil i establir les mesures necessàries per a la inclusió social de la infància.

Necessitem seguir articulant totes les sinergies i xarxes del nostre entramat social i eclesial, i sentir-nos responsables tots de tots, en la recuperació de la dignitat humana de la Infància a Espanya.

20 novembre 2014, Dia Internacional dels Drets de la Infància.