Fronteres a qualsevol preu?

El Secretariat de la Comissió Episcopal de Migracions, CONFER, el Servei Jesuïta a Migrants (SJM) i Càritas expressen la seva més profunda consternació davant les vulneracions de drets humans que s'estan produint a la Frontera Sud i la manca d'accés a protecció internacional.

El Secretariat de la Comissió Episcopal de Migracions, CONFER, el Servei Jesuïta a Migrants (SJM) i Càritas, alarmats per l'augment de les morts en el pas fronterer, l'ús desproporcionat de la violència en la tanca de Melilla, les pràctiques d'expulsió realitzades sota dubtosa legalitat, la impossibilitat de sol·licitar asil i les últimes agressions contra immigrants subsaharians a països de trànsit:

Volem expressar la nostra més profunda consternació per les vulneracions de drets humans que s'estan produint des de fa mesos en aquesta Frontera Sud de la Unió Europea, especialment a Ceuta i Melilla.

Alertem, en aquest sentit, sobre la "globalització de la indiferència" que va denunciar el papa Francesc a l'illa de Lampedusa, davant la deshumanització de la vida que estem patint a les nostres fronteres.

Encoratgem a la societat a anar més enllà del sensacionalisme que transmeten notícies aïllades i inconnexes, i a prendre consciència de les causes que produeixen sense interrupció aquests fets dramàtics.

La nostra societat no pot tolerar lleis, ni actuacions de les forces i cossos de seguretat de l'Estat, ni acords sobre immigració entre estats que suposin majors sofriments i vulneracions de drets cap a les persones. La nostra passivitat i indiferència reforcen i legitimen aquest tipus de pràctiques, que amenacen la vida i els drets humans de les persones immigrants, els sol·licitants d'asil i els refugiats.

Considerem que les mesures i actuacions adoptades entorn de la frontera únicament aconsegueixen incrementar encara més si és possible el sofriment, dolor i mort de totes aquelles persones que estan arriscant, i fins i tot perdent, les seves vides mentre busquen benestar, seguretat i protecció a les portes d’Europa.

Hem d'insistir, una vegada més, que "la condició d'irregularitat legal" no permet menyscabar la dignitat de l'immigrant, el qual té drets inalienables que no es poden violar ni desconèixer". Cal subratllar, a més, que entre els que arriben es troben moltes persones refugiades amb dret a protecció.

Des dels tràgics successos de Lampedusa d'ara fa un any, fruit d'aquesta "cultura del descart" que tot ho impregna i en què vivim immersos, no només no hem millorat, sinó que les polítiques públiques de control de les fronteres i d'accés a protecció internacional s'han endurit.

En el missatge dels bisbes de la Comissió Episcopal de Migracions per a la Jornada Mundial de l'Emigrant d'aquest any 2014, aquests ja demanaven, entre altres coses, "seguir advocant perquè no es negui l'auxili i l'assistència als immigrants en situacions de perill per a la vida ", en fidelitat a la qual ha estat la seva línia de denúncia profètica al respecte.

Instem que les tasques de protecció i vigilància de les nostres fronteres es realitzen en tot moment sota el més estricte compliment dels drets fonamentals, la legislació nacional i europea i els tractats internacionals ratificats per Espanya. I reclamem com a màxima prioritat en aquests moments evitar nous patiments, respectar la vida humana i garantir el dret a l'asil.

Basant-nos en la narrativa de la Bíblia -una narrativa de migració-, convidem a tots els agents d'Església, comunitats cristianes, i societat en general a mantenir una actitud personal i col · lectiva d'acollida i hospitalitat, al costat de la màxima alerta i denúncia d'aquests fets, que no són nous, i davant els quals no podem mantenir-nos indiferents.