Impulsar les decisions necessàries, encara que siguin costoses

Organitzacions catòliques demanen que governs i polítics es comprometin amb el bé comú reduint la desigualtat i tenint cura de la natura.

La Campanya SI CUIDES EL PLANETA, COMBATS LA POBRESA no tanca per vacances i durant els mesos de juliol i agost posa el focus en el punt 6 del seu “Decàleg Verd“, que anima “Impulsar les decisions necessàries, encara que siguin costoses”.

Les entitats catòliques espanyoles promotores de la Campanya i que formen part “d’Enllaça’t per la Justícia” -Càritas, CONFER, Justícia i Pau, Mans Unides i XARXES (Xarxa d’Entitats per al Desenvolupament Solidari) -, exhorten a que les persones que es dediquen a la política, els governs i les empreses assumeixin la seva responsabilitat de millorar el món, ja que és un objectiu comú a tota la ciutadania i les empreses i els governs juguen un paper fonamental en la cura de la Casa comuna. Des de la campanya es recorda que, com afirma el papa Francesc, «la submissió de la política davant la tecnologia i les finances es mostra en el fracàs de nombroses Cimeres mundials sobre medi ambient» (LS 54).

En aquesta ocasió, la campanya se centra sobretot en els governs i el món de la política en general i els anima a realitzar la seva activitat amb amplitud de mires, sense interessos a curt termini, i amb el Bé Comú com a centre. I és que, tal com recorda el papa Francesc en la seva encíclica Laudato si ‘ «Si la política no és capaç de trencar una lògica perversa, i també queda subsumida en discursos empobrits, seguirem sense afrontar els grans problemes de la humanitat» (LS 197).

Està a les nostres mans ajudar a aconseguir governs responsables i que treballin pensant en el bé comú a llarg termini. El repte és superar la lògica de l’eficiència i de la immediatesa perquè l’acció política «assumeixi aquestes responsabilitats amb els costos que impliquen» (LS 181).

Com a part de la ciutadania hem de ser responsables dels nostres actes i comprometre’ns a actuar contra les causes de la pobresa i el deteriorament ambiental. Hem de mantenir-nos ferms davant dels que ens governen quan així sigui necessari; i triar representants en funció que compleixin amb els compromisos de la cura a aquelles persones més vulnerables i al nostre planeta, la casa en què vivim.

I és que, segons asseguren les entitats que formen part d’aquesta Campanya, “sense una política compromesa que treballi de forma real per un món en el qual es respectin els drets humans, es redueixin les desigualtats i es tingui cura la naturalesa nostres esforços particulars, es veuran minvats “.

QUÈ PODEM FER (O DEIXAR DE FER)?
En aquest nou punt del “Decàleg Verd” de la Campanya SI CUIDES EL PLANETA, COMBATS LA POBRESA, se citen cinc propostes concretes per fer-ho:

1. Interessa’t per iniciatives mediambientals i polítiques que es desenvolupin al teu barri o a la teva localitat i participa social i políticament.
  2. Adona’t que la cura de la Creació és un repte molt ampli. És important entendre la dimensió global del repte al qual ens enfrontem.
  3. Racionalitza l’ús del transport privat. Planteja’t altres alternatives de transport sempre que sigui possible. Et proposem l’ús de transport públic i mitjans no contaminants com la bicicleta.
  4. Opta per unes vacances responsables, basades en principis com el respecte cap a totes les persones i el medi ambient en general. Mostra a la teva família la diversitat cultural o ètnica i com ens permet millorar i aprendre mútuament, educant en valors com la solidaritat, la companyonia i la construcció d’una societat més justa i sostenible.
  5. Pensa globalment i actua localment. No només hem de canviar els nostres comportaments personals, sinó que hem d’unir-nos com a societat civil de cara a canviar estructures.