La Conferència Episcopal Española presenta la instrucció pastoral "Esglèsia Servidora dels Pobres"

Càritas agraeix la mirada des de les perifèries que els bisbes fan al document presentat avui. La instrucció pastoral "Església, servidora dels pobres" suposa un alè al compromís de Càritas amb els últims i no atesos.

Càritas Espanyola agraeix als bisbes del nostre país la seva profunda reflexió sobre la realitat social del nostre país que ofereixen a les comunitats cristianes i a tota la societat en la instrucció pastoral "Església, servidora dels pobres" aprovada per la CV Assemblea Plenària de la Conferència Episcopal Espanyola i que s'ha presentat avui a Madrid.

És un motiu d'estímul per a la nostra institució, que és la Confederació oficial de les entitats d'acció caritativa i social de l'Església catòlica a Espanya, la mirada que des de les perifèries de la precarietat ens ofereixen els bisbes en aquest document, en el qual es fa una anàlisi exhaustiva dels efectes que la vulnerabilitat social ha tingut en els últims anys, i segueix tenint, per a tants conciutadans i conciutadanes nostres, víctimes del que el papa Francesc ha definit amb encert com la "cultura del descart".

Desitgem destacar alguns dels punts de la instrucció pastoral, els continguts ens semblen especialment il·luminadors per als eixos de l'acció i missió de Càritas.

Els immigrants, els més pobres

És el cas, per exemple, de l'anàlisi que s'aborda en el punt 9 sobre "l'actualitat els fluxos migratoris i els seus efectes", que, com assenyalen els bisbes, "estan reconfigurant Europa". És important la referència que els bisbes fan dels immigrants com "els pobres entre els pobres", a més de recordar que "els immigrants pateixen més que ningú la crisi que ells no han provocat" i que "en aquests últims temps, a causa de la preocupació del moment econòmic que vivim, s'han retallat els seus drets ".

Molt significativa és també l'afirmació que es fa en la Instrucció que "els més pobres entre nosaltres són els estrangers sense papers, als quals no se'ls facilita serveis socials bàsics".

La corrupció, un mal moral

Destaquem també la reflexió pastoral que el document fa sobre la corrupció, sobretot pel que suposen de "seriosa ofensa per als que estan patint les estretors derivades de la crisi". Fem nostres les paraules de la Instrucció quan assenyalen que "aquests abusos trenquen greument la solidaritat i sembren la desconfiança social" i són "una conducta èticament reprovable"
En aquest sentit, aplaudim la crida urgent a "recuperar una economia basada en l'ètica i en el bé comú per sobre dels interessos individuals i egoistes", així com la constatació (punts 19 i 20) que "la crisi no ha estat igual per a tots "i que" per a alguns, amb prou feines han canviat les coses. De gran valentia, a més, és la denúncia reiteradament expressada per la nostra Confederació, que "aspectes com la lluita contra la pobresa, un ideal compartit de justícia social i de solidaritat -que haurien de centrar el nostre projecte com nació-, se sacrifiquen en nom del creixement econòmic ".

Les persones, al centre

Agraïm als bisbes la seva exhortació (punt 22) a "recuperar la dimensió ètica de l'economia, i d'una ètica" amiga "de la persona". Això vol dir una cosa tan primordial per Càritas com posar a les persones en el centre de qualsevol model de creixement.
En coherència amb això, els bisbes recorden (punt 28) que • aquesta tasca de restablir la justícia mitjançant la redistribució està especialment indicada en moments com els que estem vivint ", el que resulta" important per a l'harmonia de la vida social ". Apel·len, referent a això, a la responsabilitat de la comunitat política "de garantir la realització dels drets dels seus ciutadans" i de "promoure les condicions necessàries perquè, amb la col·laboració de tota la societat, els drets economicosocials puguin ser satisfets, com el dret al treball digne, a un habitatge adequat, a cura de la salut, a una educació en igualtat i llibertat ". Es tracten, tots ells, dels fronts prioritaris de l'acció de Càritas per garantir l'accés cada vegada més precari als drets bàsics de les persones més vulnerables.

Viure una espiritualitat encarnada en els pobres

Especialment inspiradora resulta l'exhortació pastoral que els bisbes ens llancen per viure a fons "l'espiritualitat que anima els que treballen en el camp caritatiu i social", que "no és una espiritualitat més" ja que es tracta d'una "espiritualitat encarnada i d'ulls i oïdes oberts als pobres, una espiritualitat de la tendresa i de la gràcia ", que és, precisament, la que inspira aquesta sortida a l'escolta de l'altre que defineix el model d'acompanyament de Càritas.

Propostes

Sabem, com assegura la Instrucció, que "la pobresa no és conseqüència d'un fatalisme inexorable, té causes responsables" i que "darrere d'ella hi ha mecanismes econòmics, financers, socials, polítics", tant nacionals com internacionals.

Elogiem, en aquest sentit, l'ampli capítol de propostes que els prelats llancen al final del document, que van des de la de crear ocupació (empreses) o la de garantir drets i mantenir l'estat social de benestar (administracions públiques), fins a la de cada un de nosaltres "orientem les nostres vides cap a actituds de vida més austeres i models de consum més sostenibles" i "desenvolupem, des de la coherència ètica amb els nostres valors, iniciatives conjuntes, treballant en xarxa, amb les empreses i altres institucions donant suport, també amb els recursos eclesials, les finances ètiques, microcrèdits i empreses d'economia social.
I com els nostres bisbes, estem persuadits, perquè aquest és l'esperit de cadascuna de les propostes i processos impulsats des de Càritas en tots els seus nivells territorials ia través de tots els seus agents i comunitats, que "la recerca del veritable desenvolupament implica donar rellevància als pobres, valorar-los com importants per a la societat i per a les polítiques econòmiques ".

Descarrega el document complet