Què fas amb el teu germà? Campanya de Nadal 2014

La nova campanya institucional de Càritas, que es desenvoluparà en el període 2014-2017, té per lema “ESTIMA I VIU LA JUSTÍCIA” i és un reclam a construir una societat fraterna i compromesa.

Com a fills de Déu i membres d’una sola família humana, totes les persones hem de tenir la mateixa dignitat i els mateixos drets. Tal com ens exhorta el papa Francesc, estem cridats a “desitjar, buscar i cuidar el bé dels altres” (Evangelii Gaudium, 178). Per aquest motiu, en aquest primer any de campanya ens volem preguntar: Què has fet amb el teu germà?

No es tracta d’un judici, si no més aviat d’una crida i una interpel·lació a deixar de ser partícips de la indiferència de la nostra societat, que ens fa còmplices de la realitat en què vivim, on les persones veuen retallats cada dia els seus drets. Ens convida a moure’ns i commoure’ns davant les injustícies quotidianes, davant d’una manera de viure on imperen valors com la comoditat i la superficialitat.

Amb aquesta campanya volem tornar a la nostra identitat i essència com a Càritas, a ser veritable expressió de l’amor de Déu, sent presència activa i referència, en la nostra societat, d’uns valors que semblen haver-se perdut. La dignitat de les persones i els seus drets, el treball per la justícia social i el paper fonamental de la comunitat cristiana en la transformació real dels diferents àmbits socials, són els eixos principals d’aquesta campanya, que amb un to d’esperança vol denunciar les situacions d’injustícia que viuen les persones més desafavorides del nostre entorn.

Davant la pregunta “On és el teu germà?”, la resposta de Caïm : “Què potser sóc el guardià del meu germà? (Gn 4, 9). Aquesta pregunta i resposta ens ha de servir per adonar-nos que aquesta indiferència ens fa còmplices i per tant responsables de les situacions que generen desigualtat.

Així doncs, ara ens toca moure’ns i deixar-nos commoure, ha arribat el moment de sortir de la nostra terra, de la nostra casa, cap una altre terra de pau i prosperitat, cap a una altra casa que sigui llar de comunió. Això implicarà acompanyar-nos, acollir-nos i carregar-nos els uns als altres, estar disposats a transitar camins i llenguatges nous de justícia, austeritat, treball i benestar per a tothom, deixant de banda els nostres interessos personals i individuals.

Tots som responsables i alhora guardians dels nostres germans, dels seus drets i dels nostres, perquè aquests són els que ens fan persona. No és possible un ordre civil que estigui fonamentat en la dignitat de la persona, sense que es respectin i es garanteixin aquests drets humans. Per tant, ser guardians dels nostres germans és ser guardians de l’amor, la veritat, la justícia i la llibertat.

Hem de ser conscients de la necessitat de poder denunciar els murs invisibles que ens impedeixen, en l’actualitat, accedir als drets humans. Qüestionar-nos si vivim amb els ulls oberts i atents o bé en la comoditat de la globalització de la indiferència. Quins són aquests murs que separen el germans que pateixen més, quines actituds, personals o comunitàries, afavoreixen l’aixecament d’aquests murs o el seu enderrocament. Cal que guarim la nostra realitat, que ens guarim nosaltres mateixos i fem propostes en clau d’esperança i justícia.

Davant el què has fet amb el teu germà fem una invitació a fer vida i camí amb els germans. Que no es quedi només en una denúncia de la realitat, sinó en un anunci de vida per a les persones que més pateixen i per a la resta de la comunitat, que està cridada a fer possible l’amor i la justícia que reclamem amb el lema de la campanya.