" Què fas amb el teu germà?" Ens pregunta Càritas amb motiu del dia de la Caritat

Amb motiu de la celebració, el diumenge 7 de juny, del Dia de la Caritat, Càritas llança la segona fase anual de la seva campanya institucional 2014-15 que porta com a lema "Què fas amb el teu germà? Estima i viu la justícia”.

En el marc de la festivitat del Corpus Christi, Càritas ens convida a viure aquesta jornada com una oportunitat per construir una nova fraternitat universal basada en la defensa de la dignitat i els drets de totes les persones. I ens recorda -es llegeix en el díptic divulgatiu del Dia de Caritat-- que "absolutament tots som convocats per Déu a viure la fraternitat, la taula compartida, construint i rehabilitant la vida des d'una nova forma de relació amb l'altre, especialment, amb les persones que menys tenen, que més pateixen ".

"Què fas amb el teu germà?"

"Què fas amb el teu germà?". Aquesta és la pregunta que Càritas ens planteja, alhora que ens ofereix possibles respostes. Aquesta, com es proposa en els materials de la campanya, és una d'elles: "Surt de la teva terra, de casa teva; surt a la trobada i deixa't commoure per altres persones i les seves realitats ". O aquesta altra: "Participa, sigues solidari. Moltes entitats com Càritas estan esperant que aportis el millor de tu. Organitza el teu temps i fes-te voluntari ".

Això mostra que la participació serveix per transformar les coses i lluitar contra les injustícies, per exemple, en el treball realitzat per tota la família Càritas al voltant del compliment dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni i la campanya "Una sola família humana, aliments per a tots ", que ha aconseguit que més persones prenguin consciència que es pot viure d'una altra manera més sostenible.

"Descalça't, trepitges terra sagrada"

En el Dia de Caritat, Càritas fa també una crida a adoptar estils de vida més sostenibles i fraterns, si no volem viure d'esquena a la realitat sagnant que representen els més de 5,4 milions de persones que no tenen feina al nostre país , ni els 845 milions de persones amb fam crònica al món, ni els milers de persones que tracten de buscar una vida més digna creuant fronteres.

"Descalça't, trepitges terra sagrada", és el que se'ns planteja des de Càritas per tocar i transformar aquesta realitat. "Passem per la vida -es indica-- sense adonar-nos que contínuament estem trepitjant terra sagrada, cada vegada que ens acostem a la vida de les persones que ens envolten, cada vegada que els acompanyem i acollim, cada vegada que algú treu el cap a la nostra vida i ens diu «tinc gana, tinc set, et necessito».

Manifest

Entre les propostes de sensibilització posades a punt amb motiu del Dia de Caritat 2015, figura un manifest, el text és el següent:

La nostra època està marcada per les desigualtats socials, la pobresa, la fam, i sobretot la pèrdua de drets fonamentals ... L'exclusió de les persones i les famílies més pobres creix de forma escandalosa. Els rics són més rics, i els pobres són més pobres, més nombrosos i amb menys drets. Milions de persones han quedat tirades, «descartades», excloses, al marge de la nostra societat, del nostre món.

Davant aquesta situació d'empobriment i pèrdua de drets, reafirmem, un cop més, la centralitat i la prioritat de la persona humana per sobre de qualsevol interès polític, ideològic o econòmic.

El lament de les víctimes que provoca la injustícia estructural del sistema capitalista, ressona en les nostres oïdes permanentment i colpeja les nostres consciències perquè no ens mantinguem indiferents (cfr. Éx.3). Escapem de la «globalització de la indiferència», que ens porta a pensar només en nosaltres mateixos i ens torna insensibles al sofriment del proïsme. Martin Luther King deia: «No em fan mal els actes de la gent dolenta, em fa mal la indiferència de la gent bona».

Ha arribat el moment per commoure'ns i moure'ns, per trobar-nos amb el germà caigut. Som guardians del benestar dels nostres germans i germanes, som guardians dels seus drets, dels que reconeixen la nostra dignitat inalienable. Per això, des de Càritas volem convocar a tots a viure la FRATERNITAT compromesa.

«La mesura de la grandesa d'una societat està determinada per la forma en què tracta a qui està més necessitat, a qui no té més que la seva pobresa» diu el Papa Francesc. També la mesura de la nostra grandesa humana i cristiana vindrà determinada per la resposta que anem donant amb la nostra vida pràctica a aquesta pregunta: Què has fet amb el teu germà? «El que fèieu a un d'aquests germans meus més petits, a mi m'ho fèieu» (Mt 25,40).

Per això cal comprometre en la transformació radical d'aquesta societat, per construir una alternativa més humana, fraterna i solidària en què:

- Tot es posi al servei dels éssers humans, especialment els més empobrits.

- Es garanteixi a tothom l'habitatge, la salut, l'ensenyament i el treball dignes.

- Es asseguri la qualitat dels serveis públics evitant convertir-los en negoci privat.

- Tota la ciutadania pugui disposar d'una renda mínima per viure dignament.

- El capital i les finances estiguin controlats pels poders públics.

- S'assegurin uns serveis socials adequats, que atenguin veritablement als sectors més vulnerables perquè puguin viure amb dignitat.

- Hi hagi justícia distributiva real perquè el bé comú prevalgui sobre el bé privat.

Col·lecta i rendició de comptes

Juntament amb totes les accions de sensibilització, el Dia de Caritat és la jornada eclesial de l'any en què Càritas demana la col·laboració econòmica de tota la societat per sostenir la seva activitat socio-caritativa. Per aquesta raó, totes les col·lectes dominicals d'aquest dia es destinen a les més de 7.000 Càritas Parroquials i les 70 Diocesanes de tot el país.