S’inaugura l’economat de VNG, el nou servei de lliurament de queviures gestionat per Càritas de Vilanova i la Geltrú

Càritas interparroquial de Vilanova i la Geltrú conjuntament amb l’Ajuntament de la ciutat, han posat en marxa aquest servei que pretén dignificar l’atenció a les persones.

El bisbe de Sant Feliu de Llobregat, monsenyor Agustí Cortés, ha beneït aquest matí les instal·lacions de l’Economat de Vilanova i la Geltrú, el nou servei de distribució d’aliments de la ciutat. La inauguració ha anat precedida de la signatura del conveni entre l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat per la gestió de l’Economat.

Les paraules de satisfacció i agraïment han estat la tònica d’un acte emotiu, en que la regidora de serveis socials Blanca Albà ha recordat que “ha estat un projecte llarg, que ha costat, però que ha tirat endavant perquè s’hi ha cregut. A la llarga serà un projecte més ampli que un servei de distribució d’aliments”. Ha volgut agrair la tasca dels tècnics de Serveis socials i als voluntaris de Càritas Interparroquial de Vilanova i la Geltrú que gestionaran aquest projecte.

Per la seva banda, el director de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat Joan Torrents ha recordat que “A Càritas veiem la realitat social del carrer, a Catalunya hi ha 570 mil llars en situació de perill d’exclusió social. El model que es posa en marxa a Vilanova per al suport alimentari representa un millora molt important, ja que els voluntaris podran acollir de manera digna totes les persones que arribin amb una necessitat”.

Mons. Agustí Cortés ha volgut destacar aquest gest de gratuïtat que significa la tasca dels voluntaris de Càritas. Ha manifestat aquesta identificació plena de Càritas i de l’església de Sant Feliu amb aquest projecte, per aquesta millora significativa en la dignitat de les persones i en l’actitud acollidora pròpia de la idiosincràsia de Càritas. El Bisbe Agustí ha remarcat aquesta aportació no tant material de Càritas a l’economat, que és el capital humà i el treball desinteressat dels més de 100 voluntaris de Càritas que participaran en aquest servei.

Finalment, l’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras ha volgut mostrar el seu “orgull perquè som una ciutat solidària, i profund agraïment a totes aquelles persones que han treballat intensament en el projecte, destacant els més de 100 voluntaris que permetran atendre amb dignitat les 445 famílies que els serveis socials municipals estan atenent ara mateix, que signifiquen 1.374 persones, 580 d’elles infants”.

l’Economat està ubicat al número 6 del carrer del Recreo de Vilanova i la Geltrú, on hi havia hagut l’antic economat de la Pirelli, gràcies la cessió de l’espai per part de Prysmian. L’adequació de l’espai es va poder fer gràcies a les empreses que hi van aportar material d’obra, i ja són 23 les empreses que s’han sumat de moment al projecte aportant material, diners o aliments.

Com funciona l’Economat?

L’Economat està gestionat sota la modalitat d’un supermercat, on les persones i famílies beneficiàries poden anar a buscar una quantitat d’aliments predeterminada i escollir, amb un sistema de punts, els productes que més s’ajusten a les seves necessitats. Es tracta d’un nou servei de distribució d’aliments que substitueix als actuals bancs de queviures, que fins ara han estat realitzant a les seus de Càritas Interparroquial de Vilanova i la Geltrú i Creu Roja. La nova realitat social i l’augment considerable de la demanda ha exigit una reorganització dels serveis.

L’Economat de VNG garanteix un complement a l’alimentació bàsica de les famílies de Vilanova i la Geltrú amb ingressos insuficients o nuls. Són els Serveis Socials municipals qui donen accés al servei valorant prèviament la situació social i econòmica de la família. Les famílies tenen uns punts assignats en funció dels membres de la unitat familiar, i amb aquesta puntuació escullen els productes, que tenen un valor en punts. La “compra” es fa quinzenalment i durant un període valorat pels tècnics socials referents.

A l’Economat només hi ha productes de primera necessitat: aliments de llarga conservació, aliments frescos (fruita i verdura, carn i peix) i/o congelats, i alguns productes d’higiene personal i de neteja de la llar.