Aquest no és el futur que volem ni imaginem per a prop d’un quart de milió de persones a les quals Càritas ajuda arreu de Catalunya

9 de juliol de 2024, Càritas Catalunya. Aquest matí, a la seu de Càritas Diocesana d’Urgell, s’ha presentat la Memòria 2023 de les Càritas diocesanes amb seu a Catalunya. Hi han participat: Mn. Josep M. Mauri, vicari general del Bisbat d’Urgell, representant l’arquebisbe Mons. Joan-Enric Vives; Francesc Roig, president de Càritas Catalunya; Josep Casanova, vicepresident de Càritas Catalunya i director de Càritas Diocesana d’Urgell; i Marta Fortuny, coordinadora de l’Àmbit Social de Càritas Catalunya i vicedirectora de Càritas Diocesana d’Urgell.

Mn. Josep M. Mauri ha obert l’acte destacant que Càritas és un referent per a la nostra societat, una Església incansable que ajuda els més vulnerables. Segons Mauri, “a través de la Memòria de Càritas Catalunya 2023 podem comprendre la gran feina que fem, tot i que gens fàcil. Aquest document vol retre comptes davant els nostres col·laboradors, les administracions públiques, altres agents socials, i el conjunt de la ciutadania de Catalunya.

Mauri ha destacat que, “tot i les dades macroeconòmiques positives que podrien fer pensar que hem superat les darreres crisis, més de dos milions de persones a Catalunya continuen vivint en situació d’exclusió social.” Per a ell, “davant aquest panorama, estem cridats a ser portadors d’esperança.

Josep Casanova ha subratllat que “aquest no és el futur que volem ni imaginem per a prop d’un quart de milió de persones a les quals Càritas ajuda arreu de Catalunya.” Ha destacat l’èmfasi en la inserció sociolaboral, amb 187 projectes i més de 12.740 participants, invertint 6,7 milions d’euros. A més, les deu empreses d’inserció sociolaboral de Càritas a Catalunya han donat feina a 1.217 persones amb un volum de gestió de 42,8 milions d’euros.

Marta Fortuny ha contextualitzat l’actuació de Càritas a Catalunya, destacant una desigualtat persistent, greus problemes d’accés a l’habitatge, elevada precarietat laboral i transmissió intergeneracional de la pobresa. El 2023, les 10 Càritas diocesanes van acompanyar 99.535 llars amb 245.665 persones, de les quals el 94 % estan en pobresa relativa i el 79 % en pobresa greu. La pobresa continua tenint rostre de dona i, cada cop més, d’infants.

Fortuny ha destacat que “el 50 % de les llars ateses no viuen en habitatges dignes, i el 46 % de les persones ateses estan en situació d’atur.” Ha conclòs que “tenim un escut social que no protegeix, amb només el 9,8 % de les persones ateses percebent l’Ingrés Mínim Vital o la Renda Garantida de Ciutadania.

Finalment, Francesc Roig ha ressaltat la preocupació de Càritas per diversos drets conculcats, com el dret a la bona administració, la protecció social, l’accés a habitatge digne, la dignificació de les persones sense llar, l’actualització de la Cartera de Serveis de la Generalitat, la modificació de la Llei de la Renda Garantida de Ciutadania, la disposició de plans d’ocupació flexibles, l’agilitació dels informes d’estrangeria, la protecció de la infància en exclusió social, i la garantia del dret a l’alimentació.