Luis Miguel Rojo Septién, nou delegat episcopal de Càritas Espanyola

Luis Miguel Rojo, sacerdot de la Congregació dels Missioners de Paüls, succeeix Vicente Martín, recentment ordenat bisbe auxiliar de Madrid

El 27 de setembre de 2024, coincidint amb la festivitat de Sant Vicenç de Paül, la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) va anunciar el nomenament de Luis Miguel Rojo Septién com a nou delegat episcopal de Càritas Espanyola. Rojo, sacerdot de la Congregació dels Missioners de Paüls, succeeix Vicente Martín, recentment ordenat bisbe auxiliar de Madrid. Aquest canvi marca l’inici d’una nova etapa per a l’equip directiu de Càritas, amb Rojo al capdavant de l’acompanyament humà i espiritual de l’organització.

Rojo es troba actualment a Roma finalitzant el seu doctorat en Ciències Socials a la Pontifícia Universitat Gregoriana. Malgrat això, ja ha expressat el seu desig de posar-se “al servei de Càritas per seguir obrint camins on es faci present la veritat de l’Amor de Déu”, subratllant la seva voluntat de treballar conjuntament amb voluntaris, treballadors i donants en la construcció d’un món més just i solidari.

Una àmplia trajectòria al servei de l’Església i Càritas

Luis Miguel Rojo Septién va néixer a Burgos el 1983 en el si d’una família cristiana. Des de jove, va mostrar la seva vocació religiosa, ingressant al Seminari dels Missioners Paüls, on va completar els seus estudis primaris. Després del seu noviciat a Teruel (2004-2005), va continuar la seva formació acadèmica a la Pontifícia Universitat Comillas, on va obtenir el grau de Llicenciat en Teologia Bíblica. Va ser ordenat sacerdot el 2009 a la parròquia de San Vicente de Paúl, al barri madrileny de Carabanchel, on va començar el seu ministeri pastoral.

A més de la seva formació religiosa, Rojo ha acumulat una àmplia experiència en el camp social. Entre 2018 i 2019, va cursar el IV Curs de Directius de Càritas Espanyola, obtenint el títol d’Expert en Lideratge al servei de les persones per la Universitat Pontifícia de Salamanca. També va cursar el Màster en Doctrina Social de l’Església (2019-2020) a la mateixa universitat. Aquesta formació li ha permès tenir una visió integral del paper de l’Església en la societat, amb un especial enfocament en l’atenció als més vulnerables.

Compromís amb els més desfavorits

La relació de Luis Miguel Rojo amb Càritas va començar a l’edat de 18 anys, quan va començar com a voluntari en un projecte d’acollida i formació per a persones migrades a Madrid. Des de llavors, ha col·laborat en diverses àrees com l’atenció a persones sense llar, infants, joves, salut mental i persones en risc d’exclusió social. La seva experiència també inclou missions internacionals a zones com l’Amazònia, Honduras i Bolívia, on ha treballat en projectes solidaris enfocats en el desenvolupament comunitari.

Durant la seva trajectòria, Rojo ha ocupat càrrecs de responsabilitat en diverses institucions religioses. Va ser delegat episcopal de Càritas Diocesana de Valladolid entre 2017 i 2021, així com coordinador de les Entitats de Desenvolupament Humà Integral i membre del Consell Diocesà de CONFER. També ha estat superior de la comunitat de Valladolid i conseller provincial de la seva congregació.

Agraïments i compromís amb el futur de Càritas

En les seves primeres declaracions com a nou delegat episcopal de Càritas Espanyola, Luis Miguel Rojo ha volgut agrair la “bona labor” del seu predecessor Vicente Martín i la “càlida acollida” que ha rebut per part del president de Càritas, Manuel Bretón, i la secretària general, Natalia Peiro. Amb un esperit de col·laboració i compromís, ha afirmat que “entre tots, seguirem obrint camins on es faci present la veritat de l’Amor de Déu”, referint-se al Model d’Acció Social de Càritas, que posa les persones al centre de la seva missió.

El sacerdot també ha volgut enviar un missatge d’agraïment a tots els voluntaris, treballadors i donants de Càritas, reconeixent el seu esforç per construir un món millor. “Em poso al vostre servei i m’agradaria que poguéssiu sentir que caminem junts”, ha afirmat, mostrant el seu desig de treballar en equip per afrontar els reptes socials més urgents.

El futur de Càritas sota l’acompanyament de Luis Miguel Rojo

Amb la seva àmplia experiència i dedicació, Luis Miguel Rojo Septién aporta una visió renovada i un profund compromís social a Càritas Espanyola. La seva trajectòria en l’àmbit pastoral i el seu coneixement en Doctrina Social de l’Església seran claus per continuar el treball d’acompanyament a les persones en situació de vulnerabilitat i seguir promovent una societat més justa i solidària.