Desafiament laboral a Espanya: La lluita per un treball digne

El mercat laboral espanyol continua plantejant reptes greus, com l’elevada taxa de desocupació estructural, la temporalitat dels contractes, la disminució del poder adquisitiu i les dificultats per conciliar la vida laboral i familiar

Persona treballadora a la empresa d'Inserció de Càritas

A més, l’increment de malalties psicosocials amenaça la qualitat de vida de milers de persones. Davant d’aquesta realitat persistent, la xarxa Església per un Treball Decent (ITD) denuncia que el treball indecent no només afecta la subsistència dels treballadors, sinó que atempta directament contra la seva dignitat i erosiona la justícia social.

10 anys de lluita per un treball digne

Coincidint amb el seu desè aniversari, la xarxa eclesial, formada per Càritas, la CONFER, la HOAC, Justícia i Pau, la JEC i la JOC, reflexiona sobre els assoliments d’aquesta dècada de compromís per la justícia social, alhora que posa sobre la taula els desafiaments pendents.

Segons la Doctrina Social de l’Església, tot individu té el dret a un treball digne que li permeti desenvolupar-se plenament com a ésser humà. Des d’ITD es reivindica que la dignitat de la persona treballadora ha de ser innegociable, i ha de ser prioritària en les decisions polítiques i econòmiques. El manifest de la xarxa afirma que una de les mesures a considerar és la reducció de la jornada laboral, com una forma de garantir més oportunitats de treball decent i drets laborals robustos.

Un compromís per al bé comú

Amb el lema «Per tu, per mi, treball digne», la xarxa ITD subratlla que el bé comú ha de ser l’objectiu prioritari de la comunitat, especialment per part d’aquells que tenen la responsabilitat d’articular polítiques que assegurin unes condicions de vida dignes. Aquestes condicions inclouen l’accés a un treball digne, a l’habitatge i a uns serveis públics de qualitat. A més, ITD fa una crida al Congrés perquè faci efectiva la regularització extraordinària de persones migrants, contribuint així a una societat més justa.

La sostenibilitat laboral com a eix de futur

Inspirada per la encíclica Laudato si del papa Francesc, la xarxa remarca la necessitat que les activitats laborals siguin sostenibles i respectuoses amb el medi ambient. Això implica fomentar pràctiques laborals responsables que contribueixin a la cura del nostre entorn, garantint la protecció de les generacions futures.

Tal com va recordar el papa Francesc a la Cimera Mundial del Treball de 2021, el treball ha de promoure entorns segurs, participatius i respectuosos, amb drets laborals garantits per a tothom.

Un gest simbòlic per la dignitat laboral

Aquest any, la xarxa ITD proposa una acció comunitària per conscienciar sobre la lluita per un treball digne. Cada participant escriurà en una caixa de cartró els reptes personals relacionats amb l’ocupació, com ara la seguretat laboral o la conciliació familiar. Aquestes caixes es passaran entre els participants en forma de cadena, simbolitzant el compromís compartit per un treball digne.

La Iniciativa Església per un Treball Decent va néixer el 2014 i, després de deu anys, segueix sumant esforços per defensar la dignitat dels treballadors. “Agraïm profundament a totes les persones i institucions que han contribuït i continuen col·laborant en aquesta causa, i reafirmem el nostre compromís de seguir lluitant per la dignitat i el benestar de la classe treballadora”, conclou el manifest.